عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس با اشاره به جزییات نشست با رفیع زاده رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، گفت: در این جلسه مقرر شد، تمام معلمان در طرح‌های مختلف از جمله خرید خدماتی، نهضتی ها و… تعیین تکلیف شوند،اگر معلمان تعیین تکلیف شوند قطعا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

فقر در استان دارایی مثل سیستان و بلوچستان معنا نداشت اگر ظرفیت‌های آن بالفعل می‌شد

فداحسین مالکی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت در واکنش به انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی در مورد دانش آموزان گرسنه حاشیه شهرستان زاهدان، گفت: دولت‌ها  نتوانسته‌اند از ظرفیت بی بدیل استان سیستان و بلوچستان در تمام بخش‌ها استفاده لازم را داشته باشند، بسیاری از فرصت‌ها همچون محور ترانزیت بین المللی چابهار به سمت افغانستان در هیچ استانی وجود ندارد، با چنین ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی در این استان جنوبی کشور دانش آموزان از نبود امکانات کافی برای حداقل های زندگی یعنی کمبود غذا سخن می‌گویند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: شاید چنین خلاءهای موردی در این استان گزارش شود اما همان تعداد اندک هم جای سوال دارد، سیستان و بلوچستان دارای دو منطقه آزاد در شمال و جنوب است که بهره برداری از آنها می‌تواند تحولی اساسی ایجاد کند بیش از دو سال می‌شود که منطقه آزاد سیستان و بلوچستان به تصویب رسیده است اما متاسفانه اتفاقی در جهت بهبود شرایط اقتصادی مردم نیافتاده است، دولت باید سرمایه گذاری و تحول ایجاد کند و از فرصت‌های اقتصادی منطقه بهره لازم را ببرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از تغییرات مکرر استانداران، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در طول ۵ سال حدود ۴ الی ۵ استاندار در منطقه تغییر داده است که نشات گرفته از بی ثباتی منطقه و سوء مدیریت است؛ از همه مهمتر رابطه دولت مرکزی با مدیریت استان رابطه ممتد و پر رنگی نبوده اگر غیر از این بود قطعا فقر در این استان معنا و مفهوم نخواهد داشت.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس با اشاره به کوچ مردم سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: مردم سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف از جمله بسته شدن آب هیرمند و سوء مدیریت‌ها اقدام به مهاجرت می‌کنند، در دوران شهید رئیسی دو استان جنوبی کشور یعنی سیستان و بلوچستان و خوزستان به دو استان ویژه مبدل شدند، هر دو به دلیل اینکه از مرکز دور هستند از ضعف‌هایی رنج می‌برند.

مالکی با بیان اینکه استان ویژه شدند و از شرایطی تبعیت می‌کند، یادآور شد: استان‌های ویژه یعنی اختیارات تام به استاندارها دادن و حتی استانداران دو استان ویژه باید در جلسات هیات دولت حاضر شوند و مشکلات خاص منطقه خود را مطرح کنند تا سطوح بالای مدیریتی بررسی شود، در چنین شرایطی با مدیران استانی روبرو هستیم که باید پاسخگو باشند، چرا در استانی همچون سیستان و بلوچستان دانش آموزان آن از فقر و نداری امروز از تحصیل جامانده و یا سوء تغذیه دارند؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان از ظرفیت همسایگی دو کشور بهره‌مند است، اظهار داشت: بلوچستان می‌تواند از ظرفیت همسایگی دو کشور به لحاظ تجاری بهره‌مند شود، اما به دلیل سوء مدیریت‌ها هنوز نتوانسته از این فرصت‌ها بهره لازم و کافی را داشته باشد و مردم این استان از حداقل‌های امکانات رفاهی نیز محروم هستند.

مالکی با بیان اینکه توزیع منابع به قدرت دولت‌ها بستگی دارد، ادامه داد: از امکانات رفاهی گرفته تا آموزشی از دولت‌های گذشته وجود داشته است، به فرض مثال ما از دوران وزارت صحرایی با کمبود نیرو در آموزش و پرورش مواجه بودیم و امروز هم بخشی از آن جبران شده است اما در حد حل بحران کمبود نیروی این استان نبوده است، نیروهای خرید خدماتی، مهر آفرین، نهضتی ها و ..، همگی در حد بحران هستند این گروه از معلمان امنیت شغلی نداشته و امیدی به ادامه فعالیت در بدنه آموزشی کشور را ندارند.

وی با اشاره به جزئیات نشست با رفیع زاده رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد، تمام معلمان در طرح‌های مختلف از جمله خرید خدماتی، نهضتی ها و… تعیین تکلیف شوند، اگر معلمان تعیین تکلیف شوند قطعا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

مالکی با اشاره به اختلافات مسئولان وقت آموزش و پرورش دولت سیزدهم در استخدام نیروهای خرید خدماتی، خاطرنشان کرد: میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در دولت قبل تعیین تکلیف معلمان خرید خدماتی سیستان و بلوچستان را مشروط به تغییر مدیر کل استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و همین بهانه‌ای برای عدم رخداد چنین مهمی بود، با تمام این تفاسیر مجلس دوازدهم در تلاش است تا تعیین تکلیف معلمان در طرح‌های مختلف رخ دهد./

پایان پیام

آخرین اخبار